Päättyneet projektit

Kalastuksen talo

Brändäys ja konseptisuunnittelu. Tähtikokki Michael Björklund ja Johanna Stenback, Jokowski.

Kalastuksen talo on vaasalaisten olohuone, jossa kalalla on keskeinen rooli. Kaikki ovat olohuoneeseen tervetulleita. Täältä voi ostaa kalaa kalakaupasta, syödä illallista ravintolassa, seurustella ja rauhoittua toisen kerroksen baarissa, vie­ railla Österbottens Fiskarförbundetin toimistossa tai jaloitella rakennuksen katon yli. Katto ko­hottaa Kalarannan rantalinjaa ja antaa rannalle uuden ulottuvuuden. Kalaranta koostuu rakennuksista, jotka nivoutuvat yhteen kalatorin maamerkkiin päätty­vän katon avulla. Kalastusristeilyveneetkin voivat laskea laituriin tämän torin viereen. Kalaranta tarjoaa kokonaisvaltaisen elämyksen, jossa voit kaikkina vuodenaikoina tuntea vahvaa läheisyyttä mereen.

Pohjoismaiden neuvoston palkintogaala

Pohjoismaiden neuvosto jakaa vuosittain kirjallisuuspalkinnon, lastenkirjallisuuspalkinnon, musiikkipalkinnon, elokuvapalkinnon sekä luonto- ja ympäristöpalkinnon. Pohjoismaiden neuvoston palkintojen tarkoituksena on lisätä kiinnostusta maiden kirjallisuuteen, kieleen, musiikkiin ja elokuviin. Luonto- ja ympäristöpalkinto myönnetään henkilöille tai organisaatioille, jotka ovat osoittaneet erityistä aloitteellisuutta luonnon- ja ympäristönsuojelualalla.

Palkinnot jaetaan Pohjoismaiden neuvoston istunnon yhteydessä järjestettävässä palkintojenjakotilaisuudessa.

Vuonna 2017 Suomi toimii Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajamaana. Tämä tarkoittaa, että Suomi isännöi neuvoston istunnon ja tämän yhteydessä järjestettävän pakinojenjakotilaisuuden 1.11.2017.

Tilaisuuteen osallistuu noin 1000 kutsuvierasta.

Yle selvitys

Yle haluaa kehittää Vaasan seudulle luovan alan verkoston – haluatko mukaan?

Yle selvittää kevään aikana, mitkä ovat edellytykset luovan alan yhteistyölle Pohjanmaalla, samassa tarjotaan vuokralle vapautuvia tiloja Vaasassa.

Vuosi on 2018. Vaasaa lähestyy junalla Ylen toimitusjohtaja ison delegaation kanssa. Illalla kaupungintalolla järjestetään gaala, jossa Vaasan media-alan osaamiskeskittymälle jaetaan vuoden vientipalkinto. Palkinto myönnetään niistä monista yhteistyöprojekteista, joita on käynnistetty etenkin energia-alan kanssa. Miten tähän on päästy? Mitkä ovat ne menestystekijät, joiden ansiosta yhteistyöverkosto Ylen, tuotantoyhtiöiden, koulutustahojen, teattereiden ja muiden luovan alan toimijoiden välillä onnistui?

“Nämä olivat alkusanat työpajalle, jonka Svenska Yle järjesti Vaasassa muutama vuosi sitten. Paikalla oli hyvä sekoitus väkeä media-alalta yleläisistä tuotantoyhtiöihin ja media-alan opiskelijoihin. Puolen päivän työpajassa syntyi monta luovaa ideaa”, kertoo Johan Sundström, työpajan aloitteentekijä ja Svenska Ylen mediatuotannon päällikkö.

Yksi työpajassa esiin nousseista ideoista oli tutkia Ylen ja luovan alan yhteistyömahdollisuuksia Vaasan alueella. Jotta kysymykseen saataisiin konkreettinen vastaus, Johanna Stenback on saanut tehtäväkseen käynnistää tammikuusta 2016 alkaen yhteistyömahdollisuuksia koskevan selvityksen. Samaan aikaan kartoitetaan mahdollisia kumppaneita vuokralle osaan Ylen kiinteistöstä Ahventiellä.

“Ylen tavoitteena on tukea luovaa alaa, ja tässä on oiva ja konkreettinen mahdollisuus luoda edellytykset verkoston rakentamiseen”, Sundström kertoo. “Toimialojen rajat ylittävä yhteistyö tuo lisäarvoa kaikille osapuolille.”

Ylellä on hyviä kokemuksia yhteistyöstä Mediapoliksessa Tampereella.

“Hyödynnämme saamiamme kokemuksia myös Vaasan suunnitelmissa”, kertoo Svenska Ylen johtaja Marit af Björkesten.

“Pohjanmaalla on valtava määrä luovuutta ja yritteliäisyyttä, ja olisi hienoa että voisimme oppia toisiltamme vielä enemmän.”

Selvitystyössä tehdään yhteistyötä VASEKin kanssa ja otetaan huomioon kokemukset, joita VASEK on saanut energiaklusterin kehittämistyöstä.

“Vaasan alueen energiaklusterin kehittäminen on osoittanut selvästi, että yhteistyössä on voimaa. Olisi hienoa, jos myös luoville aloille voitaisiin tuoda samanlaista klusteriajattelua ja luoda yhdistäviä toimintoja”, toteaa VASEKin kehitysjohtaja Stefan Råback.

Työpaja

Luodakseen selvitykselle konkreettisen perustan Yle järjestää työpajan, jonka tavoitteena on selvittää edellytyksiä kehittää Pohjanmaalle luovan alan osaamiskeskittymä.

Organisaatiot, yliopisto, korkeakoulut ja yhdistykset kokoontuvat yhteiseen työpajaan torstaina 31.maaliskuuta klo 13.30–16.00, sekä pienet ja keskisuuret yritykset puolestaan perjantaina 1.huhtikuuta klo 09.00–11.30.

Tervetuloa mukaan vaikuttamaan menestyksekkään luovan verkoston rakentamiseen!

Ilmoittaudu täällä.

Kysymyslomake

Voit osallistua selvitykseen myös täyttämällä tämä kysymyslomake.

Tilojen vuokraamista koskeviin tiedusteluihin vastaa yrjo.stolze@yle.fi.

Lisätietoja selvityksestä antavat johan.sundstrom@yle.fi ja johanna@jokowski.fi.

Come to Finland, Riemuhuuto paratiisilta – näyttely

cometofinland.fi/fi/nayttely

Näin Suomesta tuli loistokas

Ovatko julisteet taidetta? Kuuluvatko ne menneeseen aikaan meidän digitaalisessa maailmassamme? Mitä julisteet kertovat ja mitä tapahtuu, kun julisteet, taide ja matkailu yhdistetään?

Näihin kysymyksiin vastataan Come to Finland – Riemuhuuto paratiisista -näyttelyssä, joka kertoo julisteiden avulla tarinan Suomen pitkästä matkasta matkakohteena aina tuntemattomasta suuriruhtinaskunnasta romantiikan luvatuksi maaksi.

Näyttely vie vierailijan aina 2010-luvulle saakka, jolloin julisteet jatkavat leviämistään satavuotisen, itsenäisen maan tulkkeina. Tuoreimpien, erityisesti näyttelyä varten tehtyjen julisteiden tekijöinä on useita suomalaisia taiteilijoita, mm. Katja Tukiainen, Petteri Tikkanen ja Kaisa Leka.

Näyttely taidejulisteista, taiteilijoista & matkoista

Näyttely kattaa matkailun, mainonnan ja graafisen muotoilun kasvun ja kehityksen vuodesta 1851 aina 1960-luvulle saakka, aikaan, jolloin käsin piirretyt julisteet antoivat tilaa valokuville, ja jatkuu nykyaikaan, jolloin kaikki tekniikat ovat sallittuja.

Axel Gallén loi aikoinaan pohjan Suomen käyttögrafiikalle ja yhdisti nerokkaasti aikansa muotokielen julisteiden yksinkertaistettuihin viesteihin. Oscar Furuhjelm oli eräs mainosalan ja käyttögrafiikan pioneereista.

Näiden pioneerien rinnalla näyttely esittelee useita tunnettuja taiteilijoita, kuten Erik Bruun, Jorma Suhonen, Martti Mykkänen, Göran Hongell, Gunnar Forsström, Ingrid Bade ja Osmo K. Oksanen, ja heidän tarinoitaan. Myös monia unohdettuja käyttötaiteen mestareita ja uusia kykyjä on esillä.

Näyttely osoittaa pilke silmäkulmassa, kuinka Suomi etsii paikkaansa Euroopassa 1850-luvun haparoivista tekstijulisteista aina 1930- ja 1950-lukujen itsevarmoihin taideteoksiin, joissa luonto, loistokas elämä ja kosmopoliittisuus nousevat esiin. Näyttely johdattaa vierailijan nykypäivään, jossa nykytaiteilijat rakentavat siltaa menneen ja nykyisyyden välille.

Sweet Art

Kahvila muuttuu galleriaksi

Sweet Vaasa luo luonnollisia ja inspiroivia kohtaamisia taiteilijan ja kahvilakävijän välillä. Tasaisin väliajoin Sweet Vaasa muuttuu Sweet Art nimiseksi galleriaksi, jossa on myös kahvila.

- Minulla on paljon kanta-asiakkaita Sweet Vaasassa. Tämä näyttely on minun tapani luoda heille jotain uutta ja inspiroivaa, sanoo Sweet Vaasan omistaja Kim Crawford.

- Ihmiset ovat Sweet Vaasan sydän ja haluan rikastuttaa kävijöiden elämää uusilla kohtaamisilla, sanoo näyttelyn tuottaja Johanna Stenback.

Sweet Art on myös osa uudelle sarjalle erikoistapahtumia. Sweet Vaasa toimii inspiroivana ja luovana kohtaamispaikkana, missä vaasalaiset voivat kohdata toisiaan leivosten, ruuan, keskustelujen, taiteen ja musiikin ympäröimänä.

Pop-Up Pohjanmaa

Kesäkuussa 2015 Pohjanmaan Expo kokoaa Pohjanmaan parhaat palat ennen kokemattomaksi elämyspaketiksi ja suuntaa kohti Helsingin Senaatintoria. Lähdemme yhteisvoimin raikastamaan maakuntamme ilmettä keskittyen nykypäivän mahdollisuuksiin ja menestystarinoihin. Johanna Stenback koordinoi projektin kulttuurisisältö. www.pohjanmaa.fi

Den fria producentens vardag och framtid

Hur ser den fria producentens vardag som näringsidkare ut och vilka är dess framtidsutsikter? Vilka möjligheter finns för producenter idag och hu kan vi vidga kulturfältet och närma oss näringslivet?

Selling – regional tillväst genom kultur i samarbete med Jokowski Ab arrangerade ett seminarium runt dessa frågor den 10.4.2013 på Skafferiet@Ritz. Som moderator fungerade Wivan Nygård-Fagerudd, musikmagister, kulturredaktör och delegationsordförande för Svenska Kulturfonden.

Program:

9.00-9.30: Tre gånger Ritz-talks till morgonkaffet:
Johanna Stenback – Illustrationsprojektet BY
Elenor Nordström – UxU-festivalen
Erik Jonsson och Patrik Tornéus – Umeå Littfest

9.30-10.00: Inledning
Wivan Nygård-Fagerudd

10.00-11.45: Kvalitetssäkra ditt projekt
Lennart von Haffner, Kreativt Forum i Köpenhamn: Culture Score Card

11.45-12.45: Lunch

12.45-13.45: Paneldiskussion Kultur och näringsliv
Shauna Adams, Umeå 2014
Anna Isaksson, företagarna i Västerbotten
Lennart von Haffner, Kreativt Forum
Lars Rosenblad, Mantra Communications

13.45-14.45: Performancegruppen Oblivia
Marina Andersson-Rahikka

14.45-15.00: Kaffepaus

15.00-16.00: Den fria producentens framtid
Tomas Träskman, Arcada
Kira Sjöberg
Elenor Nordström, Kulturföreningen Humlan
Patrik Tornéus, Umeå Littfest
Annika Pråhl, Svenska Kulturfonden
Johanna Stenback, Jokowski

Strategisk marknadsföring

Det blir viktigare för bolag, för privatpersoner och för ledare att genom audiovisuella helheter lyfta fram den passion och drivkraft som utgör grunden för deras verksamhet. Är det podcast som man skall använda? Är det video? Hur skall man göra? Hur gör andra? Hur gör man det mest produktionseffektivt och snyggt? Hur bygga upp en fräsch kommunikation med sina medarbetare, kunder och samarbetspartners?

Föreläsning på Hanken i Vasa den 11.6

Johanna Stenback